måndag 28 maj 2007

Barn till salu?


Hos webbfolket (ni vet de med dålig hållning och hörlurar på kontoret) pratas det mycket om sökmotoroptimering. Olika tekniker finns för att få ett företags hemsida att komma högst upp när icke ont anande konsumenter söker på tex Google. Antagligen är metataggar den vanligaste teknik som används. Webbfolket lägger in dolda sökord på sin sida som registreras av sökmotorn. Alla gör det. Varför? Jo för att ta sig in i din plånbok.

Men, för att förbättra oddsen köper företagen in sig i Googles och andras algoritm, beräkningsmodellen som räknar fram sökresultaten. Resultaten av dessa förbättrade förutsättningar hamnar då i högerspalten under sponsrade länkar. Smart tycker företagen.

Men hur smart är det då, när något geni på Skandia köpt förmånga ord. Eller åtminstonde en olycklig kombination av ord. Vi på Institutionen funderade på detta och gjorde några olika sökningar. När vi, denna afton, sökte på "barn till salu" får vi högst upp i listan av sponsrade länkar - ja just det - Skandia. Dock ser vi det lite humoristiskt att ett företag som erbjuder barnvaktstjänster finns med på listan, det finns en logik i det. Testa själva, sök på kvinnor till salu, män till salu eller något annat riktigt deprimerande ni kommer på. Självmål Skandia, igen... är vår åsikt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Det bekräftar än en gång att privata företag inte klarar av att hantera kollektiva resurser.