torsdag 28 juni 2007

Kör för fort = liten balle!



Tydligen kör unga män bil för fort. Vi på Institutionen kan bara drömma om bilar som går över 90 km/h - en rostig Trabant går helt enkelt inte så fort.

Roads and Traffic Authority i Australien tror att den lilla reklamfilmen kommer att ändra på kidsens bedrövliga beteenden. Vem vill ägna sig åt "speeding" när gamla tanter på parkbänken tror att man har liten balle? Vi tror tyvärr, pessimistiska som vanligt, att denna kampanj är lika verkninglös som den är naiv. Om man nu har liten balle måste man väl få ha kul på nått sätt, eller? Och vidare, har någon grabb som kör för fort någonsin tänkt att tanter på parkbänkar som matar duvorna kommer att uppmärksamma en och tänka - jisses den lille räkan är säkert duktigt välhängd!

onsdag 27 juni 2007

Yipee-ki-yay din fåntratt













Ja så har sommarlovet börjat även på byråerna. I Stockholm möts vi stackars medborgare av denna trötta kampanj gjord av sommarvikarierna på eventbolaget Rumble. Bilvraket uppmärksammas även i Dagens Media: "Vi tror att vi sticker ut i bruset med det här eventet, säger Linnea Wiklund, publisher på Twentieth Century Fox".

Vi på Institutionen gillar egentligen lite annorlunda reklam. Egentligen. Men en gammal risig Starcraft som först sprängts av några svennar i ett TV program för att sedan återanvändas i Kungsan. Nej då är vi inte roade längre. Ge oss ett flyplan på väg att störta in i Slottet, en tunnelbanevagn på väg att mosa operakällaren, en buss som rammar NK. Då kanske vi höjer på ögonbrynen.

Bilden hittade vi hos David Nilsson

Reklamfeber gillar det tydligen

måndag 25 juni 2007

Läskeblask



Ja som vi alla vet kommer ingen undan reklamen. Snart håller vi balansen i tunnelbanan med hjälp av en pepsi... På institutionen har vi en from förhoppning om att reklam-makarna åtminstone kan ha lite humor till skillnad från sina kinesiska kollegor. Varannan Pucko, varannan Absolut funkar för oss i sommarvärmen.

fredag 22 juni 2007

Kul på semestern - hyr ett schysst vapen


Don's Gun Commercial - The funniest bloopers are right here

Dagen tips från oss på institutionen inför den stundande semestern: hyr en fet bössa.

Sprit och små grodorna



Glad midsommar kära läsare!

torsdag 14 juni 2007

VD - intet nytt under solen

















Vi på institutionen har som ni märkt en förkärlek till att se på reklam med nostalgi-glasögonen på. Som de sant bakåtsträvande rättshaverister vi är har vi givetvis letat upp ett historiskt exempel på gårdagens VD-tema.

Stiligt eller hur?

onsdag 13 juni 2007

VD betyder INTE chef, VD får du på snorren

Nu är det sommar, nu är sol... ja och som ett brev på posten fylls tunnelbanan med kondomreklam. Inget fel med det egentligen, om den bara inte varit så förbannat tråkig. Men för er kära läsare har vi givetvis bättre grejer att erbjuda. Faktiskt en så härlig reklam att det spritter till i träbenet även på förtorkade labråttor som oss. Och låten, låten den är helt obetalbart bra. We löv it. And hey, let's be careful out there!

onsdag 6 juni 2007

Handgranater och barn






















Vi får frågor till Institutionen som handlar om var vi hittar material till denna blogg. Dagens inlägg får illustrera hur våra hjärnor fungerar och hur det kan gå till: Hmm är våra inlägg allt för väst-orienterade?... hmm jo kanske... google sökning på "mexico + bad advertising"... träff på skitmärklig amerikansk sajt för högerkonservativa... på sidan finns märklig reklam ... som leder till den ännu märkligare sajten för högerkonservativa som vill köpa riktigt läskiga t-shirts... som även visar sig sälja bodys för barn med krigsmotiv. Voila. En dag på jobbet för oss.

måndag 4 juni 2007

En lam häst

Nu ska några jäkla smartasses få oss på Institutionen att göra reklam för dem. Tydligen har denna blogg påverkat folk så till den milda grad att de börjar fjäska och skicka oss sina alster. Nåväl, eftersom vi trots allt blir lite smickrade av uppmärksamheten - here you go!

We´ll fuck your wife

Tänk om all reklam kunde vara så här ärlig, och visst gillar vi lite till mans fult språk. Filmen har kallats den mest provocerande bilreklamen någonsin. Den elakaste bilhandlaren i Baltimore - vilken slogan! 80 talet - vi längtar tillbaka. Pisstävling - vilket genidrag.



För övrigt är vi tacksamma för alla gratulationer till Institutionsbloggens första månad på webben!