onsdag 30 maj 2007

Bli smal med... Ayds?

Ibland drabbas vi på Institutionen av nostalgi-deluxe. Allt var bättre förr, eller hur? Det finns något härligt över gammal reklam som inte vill något annat än kränga. Superlativen haglar och fördelarna är garanterat inte testade vetenskapligt. Modellerna är gladare. Ingen ny formula här inte. Inget Hårinstitut i Schweiz. Bli smal med Ayds - hellre det än på SATS!

tisdag 29 maj 2007

GO ERK, GO!

Det är så skönt att Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam finns. De ger sig i kast med de allra största, mäktigaste och fulaste fiskarna som lurar i marknadsföringens svarta vatten.

Institutionens favorit är Jr Jones Entertainment. Den rackaren förtjänar all offentlig kritik han kan få. Förutom att Islingby* verkar vara ett syndens näste för ljusskygga typer så är hans flyer hemsk på alla möjliga sätt enligt marknadsföringslagen. Var finns adressen? Vad kostar det? Ja det fins mycket att reta sig på. Jones himself försvarar sig mot ERKs kritik:

"till skillnad mot paintball skjuter man inte projektiler utan bara ljus av olika våglängder. Man spelar inomhus i rumstemperatur med adrenalinet pumpandes i kroppen och man svettas ofantligt, därför är folk gärna så lättklädda som möjligt men jag kräver för hygienens skull minst shorts och ett linne på överkroppen"
Som tur är går inte ERK på sånna lätta finter utan kontrar och vinner på knock:
"Även om kvinnan på bilden utövar den verksamhet som marknadsföringen avser har det genom Jr Jones yttrande framkommit att det i verkligheten krävs att personerna har åtminstone ett linne på överkroppen"
Haha där fick du så du teg, lille Jones.

*Islingby
Området är beläget 2-4 km sydost om centrum och på ömse sidor av riksväg 50 mot Falun. Här finns också byarna Barbergsholn, Kärlarvet, Söpnarby, Nyckelby, Alsbäck och Ovandal. Flertalet av dessa ligger efter Dalälven och vägen mot Torsång. Här bor 700 personer.
Bostäder
Inom området finns 270 bostäder, i huvudsak småhus.
Sysselsättning
Inom området finns 370 arbetsplatser, de flesta inom Islingby arbetsplatsområde.
Service
Inom området finns Alsbäck skola (årskurs 4-6)
Källa: Borlänge kommun

Några av de andra lumpna näringsidkare som fick smisk av ERK förra året var:

Lind Performance, Växjö - ärende 2006-31
Minimotocenter - ärende 2006-26
Jr Jones Entertainment - ärende 2006-20
Club B.I.A.T.C.H. - ärende 2006-33
Håkans symaskinsaffär, Norrköping - 2006-5
Väskshopen i Landskrona - ärenden 139-141 och 169/05
Kuppa Bar, Kristianstad - ärende 306/05

Club Marlin - ärende 137/05

måndag 28 maj 2007

Barn till salu?


Hos webbfolket (ni vet de med dålig hållning och hörlurar på kontoret) pratas det mycket om sökmotoroptimering. Olika tekniker finns för att få ett företags hemsida att komma högst upp när icke ont anande konsumenter söker på tex Google. Antagligen är metataggar den vanligaste teknik som används. Webbfolket lägger in dolda sökord på sin sida som registreras av sökmotorn. Alla gör det. Varför? Jo för att ta sig in i din plånbok.

Men, för att förbättra oddsen köper företagen in sig i Googles och andras algoritm, beräkningsmodellen som räknar fram sökresultaten. Resultaten av dessa förbättrade förutsättningar hamnar då i högerspalten under sponsrade länkar. Smart tycker företagen.

Men hur smart är det då, när något geni på Skandia köpt förmånga ord. Eller åtminstonde en olycklig kombination av ord. Vi på Institutionen funderade på detta och gjorde några olika sökningar. När vi, denna afton, sökte på "barn till salu" får vi högst upp i listan av sponsrade länkar - ja just det - Skandia. Dock ser vi det lite humoristiskt att ett företag som erbjuder barnvaktstjänster finns med på listan, det finns en logik i det. Testa själva, sök på kvinnor till salu, män till salu eller något annat riktigt deprimerande ni kommer på. Självmål Skandia, igen... är vår åsikt.

fredag 25 maj 2007

Chipsporr!



Hmm vi på Institutionen står förbluffade. Hederlige gamle porrskådisen Rocco Siffredi har sålt sig till ett chipsföretag som heter Amica. Hur kunde han? Så jävla billigt är vår åsikt. Det enda som vi finner underhållande i denna sellout är det faktum att chipsföretaget har samma namn som den mediokra restauranten där vi äter våra dystra luncher ute på universitetsområdet. Skäms Rocco, sluta upp med det där reklamtramset omedelbart.

Filmen hittade vi på Reklamfeber.

Bögsnutarna slår tillbaka

Den engelska föreningen för homosexuella poliser, Gay Police Association, gjorde förra året en uppmärksammad kampanj för att hatbrott ska anmälas. De hade sedan tidigare redan en beef med de kristna snutarna - denna kampanj gjorde inte saken bättre. Bra initiativ tycker vi på Institutionen.

Men shit pommes vad de kristna organisationerna tog till brösttoner.
Debatten har rasat och kampanjen blev den mest anmälda till engelska Advertising Standards Authority. 553 anmälningar, mer än dubbelt så många som tvåan fick. En solklar vinnare alltså. Imponerande effektiv kommunikation säger vi. Kolla särskilt in jepparna från Americans for Truth som ska "avslöja" den dolda homoagendan vi alla är drabbade av tydligen.


Du är för korkad!

Kära läsare. Här på institutionen har vi haft en jobbig månad, så vi ber om ursäkt för få inlägg gjorts på bloggen. Men nu ska det bli bättring.

Stötte på några amerikanska hjältar idag: The center for consumer freedom. De hatar reklamförbud, specifikt förbud mot reklam för mat som gör folk feta. Institutionen önskar de alla lycka till i kampen mot hindren för fettets axelmakter. Stek dom jävlarna!

söndag 13 maj 2007

Over the top

Ibland blir även vi på Institutionen förundrade. När något inom reklamvärlden är så too much att till och med förhärdade experter som vi blir häpna. Axe-reklamen har inte direkt varit känd för att vara subtil, men när vi tittar in på Axe i Polen tappar vi hakan. Jisses vilken sajt... va fan tänkte dom med?... den är så gubbsjuk och sexistisk att ja ja ... vi hittar inte ens en slående metafor. Titta in där och njut av att bli riktigt, riktigt arg.

Är det någon av våra kära läsare som hittat värre exempel?

torsdag 10 maj 2007

Anmäl en näringsidkare redan idag!

Kära läsare. Som ni förstår älska vi på Institutionen alla möjligheter som finns att klaga, krångla och i det stora hela vara en riktig jobbig konsument. Går det att göra livet surt för ett företag som förtjänar det, ja då ingen är gladare än vi. Så här kommer listan med instanser dit man kan anmäla dyngan vi blir utsatta för varje dag. Vad väntar ni på? Anmäl en näringsidkare redan idag!

Alkoholleverantörernas Granskningsman (AGM)

Bedömningsnämnden för Kost-Hälsainformation (BKH)

Livsmedelsbranschen.

Etiska nämnden för direktmarknadsföring (DM-nämnden)

Branschövergripande - Reklam & Marknadsföring.

Etiska Nämnden för Fondmarknadsföring (ENF)

Fondbranschen.......

Etiska Rådet för Betalteletjänster

Telebranschen.......

MarknadsEtiska Rådet (MER)

Marknadsföring och reklam.

Mäklarsamfundets Ansvarsnämnd

Fastighetsmäklarbranschen

Nämnden för Bedömning av Läkemedelsinformation (NBL) och Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman (IGM)

Läkemedelsbranschen.......

Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK)

Reklambranschen.......

Rådet för marknadsövervakning och Hälsokostbranschens bedömningsnämnd

Hälsokostbranschen.......

Svenska Brandskyddsföretags Etik- och Reklamationsnämnd

Brandskyddsutrustning......

Svensk Distanshandels Etiska Nämnd

Distanshandelsbranschen.

Sveriges Avanti-borrare förenings reklamationsnämnd

Brunnsborrning.......

Sveriges Begravningsbyråers Förbunds Reklamationsnämnd

Begravningsbranschen.

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagares ansvarsnämnd

Hotell och restauranger.......

Sveriges Juvelerare- och Guldsmedsförbunds Reklamationsnämnd

Juvelerar- och guldsmedsbranschen.......

Sveriges Låssmedsmästares Riksförbunds Disciplinnämnd

Låssmedsbranschen.......

Sveriges Trafikskolors Riksförbunds Reklamationsnämnd

Trafikskolor.

Värmepumpbranschens Reklamationsnämnd (VPN)

Värmepumpar.

onsdag 9 maj 2007

Dummaste jävla reklamfilmen någonsin!

Sajten Alltomtv har en tråd i forumet som startades 2004 och nu är uppe i över 750 inlägg. I tre års tid har härliga hjältar med för mycket tid ägnat sig åt att beskriva usel reklamfilm. Favorit är personen som under det helt ljuvliga nicket Luden Präst, inte så mycket för inläggen utan namnet. Vem lyssnar inte på en person som ogillar reklamfilm och kallar sig något sådant? Vi tar av oss mössan. Respekt!

tisdag 8 maj 2007

Fin lapp!

Här på Institutionen blir vi extra glada när vi hittar en så här fin lapp som någon har satt upp på sin dörr. En rekorderlig människa helt enkelt! Vi uppmuntrar verkligen till liknande lappar i alla hus över hela landet! Bilden kommer från en kul blogg - Arga Lappen #&!¤!

Stäng av radion i bussen!

Tänk om det fanns så här härligt vackra och passionerade reklamhatare i Sverige! Organisationen Campaign For A Commercial-Free Childhood kämpar mot reklam riktad mot barn. De demonstrerar till och med mot radio i skolussarna.















De har lyckats stoppa förtaget Hasbro från att sälja dockor föreställande popbandet Pussycat Dolls och de är för censur av barnfilmer. Way to Yankies!

måndag 7 maj 2007

Reklamarna möter moder natur

Ok, John West reklamerna har några år på nacken och är lite småroliga (den första är från 2003 och Leo Burnett är byrån om jag minns rätt, de andra två är jag osäker på datumet för). Men jag tycker om att se dem som en metafor för Reklamarna, som en bild av hur långt från den verkliga världen personerna bakom detta epitet är. Dessa urbana smartskallar som fortfarande på allvar kan tro att att unique selling point ligger i en kille med vadarbyxor och nada respekt för naturen för att kränga konserver av rovfiskad tonfisk. Mitt förslag, rädda våra vattendrag och näta creative directorn på närmsta reklambyrå!





fredag 4 maj 2007

En sak till jag gillar

Denna länk måste ni kolla in. Underbart dumt. Webcam i grönt lysrörsljus på riktigt deppiga försäkringsrådgivare... HAHAHAHA

Ett citat

"Det här är ett meddelande om en svensk man vars öde angår mig… man håller på att döda honom… vem kan se sina barn bed? … en pervers köplust… varuerotikens eggelser… hjärnorna tvättas med syntetiska reklamtvättmedel… reklam är tredje graden… gapa och svälja… reklam är maktköp… tidningarna säljer sina läsare… gigantiska affärer med mänskodrömmar… De som gör reklam kan inte stoppa den. Därför måste vi göra det… Skriv till dem. Tala med dem. Låt dem få höra det en gång till. Kräv en ändring."

Baksidestexten till Sven Lindqvists bok Reklamen är livsfarlig från 1957 känns fortfarande lika aktuell...




Löv it!

Blir så glad när jag äntligen hittar en reklamannons jag gillar. Finfina glasögon eller hur, och trevligt och se att latmaskarna i hovet jobbar lite också. Sen hade inte jag valt någon med så bred haka till fotomodell, men det är jag det.


Hmm... jo jag erkänner

I många fall hatar jag produkten mer än reklamen. McDonalds reklam är skit då det stora fula gula M:et står för vidrig mat små söta barn blir feta av. Alltså tycker jag bara (nästan) om reklam för goda produkter. Typ Röda Korset. Men i bland, bara ibland, kan jag digga en reklamsnutt stenhårt om den är riktigt snyggt filmad. Nya SAAB reklamen är skitsnygg... givetvis hoppas jag att alla de miljöförstörande svin som går på den och köper SAABen krockar inom en snar framtid.

torsdag 3 maj 2007

Tjock reklam

Jag blir lite glad över tanken på hur många som blir feta på grund av denna reklam. Serves them right!

Beer ape?!

Vad ska man säga egentligen... det är så dumt att man blir glad.

Smakar det så kostar det

Vem är det som betalar reklamen? Jo du lille vän. De miljarder (ja jag skrev rätt - miljarder) som reklamen omsätter varje år betalas av dig, och mig. Varje gång du lyfter ner en ytterligare en burk eu-subventionerade tomater från hyllan i din "lokala" ICA-butik tjänar en hel drös sliskiga lirare med stora brillor och svarta lammullströjor pengar. Reklambyrån, Designbyrån, Varumärkesbyrån, DMbyrån, Annonsavdelningen, Mediabyrån... och några till, alla skrattar de hela vägen ner till Riche. Så medans din oekologiska korvstroganoff puttrar i IKEA kastrullen seglar champagnekorkarnarna ner från Riches tak. Jag orkar knappt tänka på det.

Tänk om...

all reklam kunde vara så här dum. Visst vore det skönt?

Äntligen!

Guldäggsveckan är över och var lika menlös som man hade kunnat vänta sig. Fy bubblan vilket elände. De stora överjästa reklambyråerna kliar varandra på pungen och dunkar sina kunder i ryggen.

Snart är det sommar, då ska jag verkligen inte äta GB glass. Så det så.